Apologetică:

Partea a II-a:

Doctrina Trinitatii

de Caius Obeada

Doctrina Trinitati este una din cele mai grele subiecte teologice, si nu este de mirare incercarile care s-au facut in explicarea ei. Au trebuit aproape 4 secole ca doctrina Trinitati sa fie cu unanimitate aprobata la sinodul de la Nice. Majoritatea ereziilor referitor la aceasta doctrina au iesit in perioada  primelor 4 secole. Ne-intelegerea care exista si astazi se datoreaza in mare parte faptului ca in incercarea de a explica Trinitatea, folosim argumete rationale, care nu pot sa justifice toate datele pe care Biblia ni le da in privinta Trinitati. Unii au incercat sa spuna ca aceasta doctrina nu este Biblica. Cu toate ca cuvintul TRINITATE nu se gaseste in Biblie, substanta si baza acestei doctrina este gasita pe paginile Bibliei. Unii au sustinut ca sint peste 70 de pasaje Biblice care demonstreaza doctrina Trinitati, pe cind Robert M. Brown a folosit 700 de versete ca sa demonstreze in scurt doctrina Trinitati. In general studentii de teologie sint invatati ca TRINITATEA, este un termen tecnic care include ideia Trinitati, referindu-ne la o trinitate in unitate, si o unitate in trinitate. ( 29)

Inainte de a prezenta si explica pe scurt doctrina Trinitati, folosind o serie de texte Biblice, am sa expun 3 exemple a cea ce cred Baptisti Romani cu referinta la Trinitate, expuse in trei Marturisiri de Credinta.  

            „Din vesnicie Dumnezeu exista in Trinitate: Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfint (Matei 28:19). Aceste trei persoane sint absolut egale in esenta, iar aceasta esenta exist nedespartita, simultan si etern. In aspectul "Trinitatii economice," Dumnezeu Tatal actioneaz ca autoritate, iar Fiul si Duhul Sfint sint subordonati (Ioan 14:26; 1 Cor 11:3). "Trinitate Economica" este termenul dat aspectului Trinitatii in perioada ce a inceput la nasterea Domnului Isus in aceasta lume, si se va incheia dupa ce se va termina imparatia de o mie de ani.” (30)

             „Exista un singur si numai un singur Dumnezeu viu si adevarat. El este o fiinta personala, inteligenta de natura spirituala, Creatorul, Rascuparatorul, Sustinatorul si Conducatorul Universului. Dumnezeu este infinit in sfintenie si desavirsit in toate celelalte atribute ale Sale. Lui ii datoram cea mai mare dragoste, adorare si supunere. Dumnezeul etern ni se reveleaza ca Tatal, Fiul si Duhul Sfint, cu atribute personale distincte dar fara deosebire in natura, esenta sau fiinta.” (31)

             „Noi credem si marturisim ca este un singur Dumnezeu, Creatorul, Sustinatorul si Stapanitorul tuturor lucrurilor.

Geneza 1:1 "La inceput Dumnezeu a creat cerurile si pamanul…" Efes. 4:6 "Este un singur Dumnezeu si Tata al tuturor care este mai presus de toti si care este in toti". Maleahi 2: 10 "N-avem toti un singur Tata? Nu ne-a facut un singur Dumnezeu?" Iov 31:15 "Oare nu ne-a intocmit acelasi Dumnezeu…?" Romani 1: 19,20 "…ce se cunoaste despre Dumnezeu le este descoperit in ei, caci le-a fost aratat de Dumnezeu…insusirile nevazute ale Lui, puterea Lui vesnica si dumnezeirea Lui se vad lamurit de la facerea lumii cand te uiti cu bagare de seama la ele in lucrurile facute de El". 11:36 " Din El, prin El si pentru El sunt toate lucrurile". Ps. 94: 9 " cel ce a sadit urechea…a intocmit ochiul…" Fapte 17:24 "Dumnezeu, care a facut lumea si tot ce este in ea, este Domnul cerului si al pamantului".

In Biblie descoperim pe Dumnezeu ca Tatal, Fiul si Duhul Sfant, cu desavarsire una si nedespartiti in fiinta lor.

2Cor. 13:14 "Harul Domnului nostru Isus Hristos, si dragostea lui Dumnezeu, si impartasirea Duhului Sfant…" Matei 28:19 "…in numele Tatalui, al Fiului si al Sfantului Duh…" 1 Ioan 5:7 "Caci trei sunt care marturisesc in cer: Tatal, Cuvantul si Duhul Sfant si acestia trei sunt una". (32)

 

Ca sa explic aceasta doctrina am sa ma folosesc de un studiul sistematic a doctrinei Trinitati facut de Robert M. Bowman, Jr. Ca sa  se poate face o evaluare a evidentelor Biblice a Trinitati, trebuiesc luate in considerare doua principii; 

  1. trebuie explicat implicit in lumina a cea ce este explicit.  Asta inseamna ca textul care spune explicit ca „asa si asa s-a intimplat” este adevarat, ar trebuie sa ne ajute sa intelegem cea ce nu este scris direct in text, ci este sub o forma indirecta. De exemplu, daca Biblia spune ca Pavel a fost arestat, asta inseamna ca a fost la puscarie? Explicit stim ca Pavel a fost arestat, dar implicit stim ca el a fost dus la puscarie. O sa intelegem mai bine acest principiu cind o sa ajungem sa facem exemple Biblice referitor la Trinitatea lui Dumnezeu.

  1. al doilea principiu este ca in teologie se fac interpretari logice, dar nu rationale. De exemplu daca Dumnezeu stie toate lucrurile de mai inainte, asta inseamna ca El a stiut ca Adam si Eva v-or cadea in pacat. Asta ar fi insemnat ca Dumnezeu a fost iresponsabil sa fi lasat pe Adam si Eva sa cada in pacat, cind El a stiut mai dinainte acest lucru. Aceasta interpretare este o interpretare rationala ci nu logica. Este greu de inteles cum aceste persoane sint responsabile pentru actiune pacatoasa pe care au luat-o avind in vedere ca Dumnezeu a stiut de ce sa va intimpla mai dinainte, dar asta nu este un lucru ilogic (sa se contrazica singur).

Folosind aceste doua principii o sa incercam sa intelegem aceasta doctrina, folosind  textele care sustin explicit sau implicit  Trinitatea. Un lucru important de notat este faptul ca Trinitatea nu trebuie luata in afara contextului naturii lui Dumnezeu. 

1.    ESTE UN SINGUR DUMNEZEU

a.     Un Dumnezeu: Afirmatii Explicite 

Vechiul Testament: Deut. 4:35; 39; 32:39; 2 Sam. 22:32; Is. 37:20: 43:10; 44:6-8; 45:5; 14; 21-22; 46:9

 ....Sa stii dar in ziua aceasta, si pune-ti in inima ca numai Domnul este Dumnezeu, sus in cer si jos pe pamint, si ca nu este alt Dumnezeu afara de El....(Deut. 4:39)

Noul Testament: John 5:44; Rom. 3:30; 16:27; 1 Cor. 8:4-6; Gal. 3:20; Ef. 4:6; 1 Tim. 1:17; 2:5; Iacov 2:19; Iuda 25

.... A Imparatului veciniciilor, a nemuritorului, nevazutului si singurului Dumnezeu, sa fie cinstea si slava in vecii vecilor! Amin....(1 Tim. 1:17) 

b.     Nimeni nu este ca Dumnezeu (in esenta)

Afirmatii explicite: Ex. 8:10; 9:14; 15:11; 2 Sam. 7:22; 1 Kgs. 8:23; 1 Cro. 17:20; Ps. 86:8; Is. 40:18, 25: 44:7; 46:5, 9; Ier. 10:6-7; Mica 7:18

 ...Niciunul ne este ca Tine, Doamne! Mare esti Tu, si mare este Numele Tau prin puterea Ta....(Ier. 10:6)

 Fiind ca Dumnezeu, o minciuna a Satanei: Gen. 3:5; Isa. 14:14; Ioan 8:44

 ....ma voi sui pe virful norilor, voi fi ca cel Prea Inalt....(Isa. 14:14

c.      Este un singur Dumnezeu adevarat: 2 Cron. 15:3; Ier. 10:10; Ioan 17:3; 1

Tesl. 1:9; 1 Ioan 5:20-21

 ....Dar Domnul este Dumnezeu cu adevarat, este un Dumnezeu viu si un Imparat vecinic.....(Ier. 10:10)

Prin aceste pasaje si inca multe altele pe care nu le-am expus din cauza spatiului, noi intelegem ca Dumnezeu este un Singur Dumnezeu. Toti ceilalti dumnezei, fiind dumnezei falsi, incluzind oameni sau ingeri.

 

2.    DUMNEZEU ESTE UNIC,  ESTE O FIINTA CARE NU POATE FI EXPLICATA 

a.      Un singur Dumnezeu, care este unic. (aceleasi versete de la 1:a)

b.      Nimeni nu este ca Dumnezeu. (aceleasi versete de la 1:b)

                  c.      Dumnezeu nu poate fi inteles pe deplin: 1 Cor. 8:2-3

....Daca crede cineva ca stie ceva, inca n’a cunoscut cum trebuie sa cunoasca. Dar daca iubeste cineva pe Dumnezeu, ste cunoscut de Dumnezeu..... 

d.      Dumnezeu poate fi inteles in masura in care Fiul ne reveleaza despre El: Mat. 11:25-27; Ioan 1:18 

....Nimeni n’a vazut vreodata pe Dumnezeu; singurul Lui Fiu, care este in sinul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut.....(Ioan 1:18) 

e.      O limba analogica  a trebuit sa fie folosita sa poata descrie pe Dumnezeu figurativ: Ezec. 1:26-28; Apoc. 1:13-16 

....Am mai vazut iaras o lucire de arama lustruita ca niste foc, inlauntrul caruia era omul acesta, si care stralucea de jur imprejur; dela chipul rarunchilor pina sus, si dela chipul rarunchilor pina jos, am vazut ca un fel de foc, si de jur imprejur era inconjurat cu o lumina stralucitoare.....(Ezec. 1:27)  

Trinitatea este o taina, nu numai in sens Biblic (ca nu este relevata pe deplin), dar in sensul ca omul nu poata sa o inteleaga intr-un sens inteligibil.  Este inteligibil in ce priveste relatiile si modurile de manifestare, dar este nu este inteligibil in ce priveste natura existentei lui Dumnezeu.  Cea mai mare dificultate este in relatia in care persoanele Dumnezeirii sint in esenta divina si legata una de alta.  Teologi nu au incercat sa explice misterul Trinitati, dar au formulat o doctrina a Trinitati in asa fel ca sa se poata explica si intelege relatiile intre pasajele Biblice gasite in Sfinta Scriptura. (33)                                  

 

3.    ESTE DUMNEZEU O PERSOANA? 

a.      Dumnezeu este un Dumnezeu (asa cum am precizat mai sus), este Yahweh (Deut 6:4), un Domn (Marcu 12:29), un singur Spirit (Ioan 4:24) 

.....Dumnezeu este Duh, si cine se inchina Lui trebuie sa I se inchine in duh si in adevar....(Ioan 4:24) 

b.      Biblia nu face nici o referinta la Dumnezeu a fi o singura persoana. 

1.   In Evrei 1:3 se vorbeste despre intiparirea FIINTEI Lui. Cuvintul grecesc care este folosit in acest verset este HUPOSTASIS, care se traduce substanta (esenta). 

....El, care este oglindirea slavei Lui si intiparirea Fiintei (hupostasis / substanta) Lui, si care tine tote lucrurile cu Cuvintul puterii Lui, a facut curatirea pacatelor....(Ev.1:3) 

Acelasi cuvint il gasim folosit si in Evrei 11:1. Am sa fac o traducere din versiunea in greaca ca sa se vada asemanarea cuvintelor. 

.....Si credinta este o SUBSTANTA (hupostasis) a lucrurilor nadajduite, evidenta lucrurilor nevazute.....(Evrei 11:1) 

2.   In Galateni 3:20 pavel scrie despre Dumnezeu ca fiind unul singur in legamintul intre Dumnzeu si om, nu ca si cum ar fi o singura persoana. 

...Dar mijlocitorul nu este mijlocitorul unei singure parti, pe cind Dumnezeu, este unul singur....(Gal. 3:20)           

3.   In Iov 13:8 gasim folosit cuvintul evreiesc PANIYM, care in limba engleza este tradus persoana, insa in realitate inseamna FETE. Paniym este un substantiv la plural care literar s-ar traduce FETE, insa care este folosit totdeauna in singular FATA. (34) Traducerea versetului din Iov ar fi un felul urmator: 

...O sa accepte ei FETELE ( paniym / fete / persoane)  Lui, o sa sustina ei pe Dumnezeu?....(Iov 13:8) 

c.      Uzanta pronumelui la singular si la plural cind se face referinta la Dumnezeu. 

    1. In peste 7000 de locuri Dumnezeu vorbeste sau i se vorbeste la singular ( Eu, El, ect.), si este normal sa se foloseasca pronumele singular pentruca Dumnezeu este o fiinta. Forma singulara a pronumelui nu inseamna ca nu exista in forma a 3 persoane, atita timp cit cele 3 persoane nu sint 3 fiinte separate.  In aceasta Fiinta Divina sint 3 Persoane sau 3 individuale subexistente, Tatal, Fiul si Duhul Sfint.  Este recunoscut in general, ca termenul de persoana, folosit in  a explica una din formele divine, este o forma imperfecta de a exprima o idee.  In o uzanta generala acest cuvint (persoana) denota un rationamet separat cu un moral individual, care posedeaza o constiinta, care este constient de personalitatea sa indiferent de schimbarile prin care trece. (35)

    1. In cel putin 3 locuri Dumnezeu vorbeste despre El insusi folosind pluralul:

...Apoi Dumnezeu a zis: Sa facem om dupa chipul Nostru, dupa asemanarea Nostra......(Gen 1:26)  

In ebraica, cuvintul pentru Dumnezeu in Geneza 1:3, este  ELOHIYM ( pluralul lui ELOWAHH), care se traduce dumnezei in sens ordinar. Chipul nostru este folosit in contextul pluralui ELOHIYM / Dumnezeu. Deci nu putea fi vorba de pluralitatea pe care Dumnezeu (singular) plus ingerii, ar fi alcatuit o pluralitate, identificat prin expresia asemanarea noastra. 

...Domnul Dumnezeu a zis: Iata ca omul a ajuns ca unul din Noi, cunoscind binele si raul. Sa-l impiedicam...(Gen.3:22) 

In acest verset cuvintul pentru Domnul in ebraica este YHOVAH, care se traduce Auto-existent, Etern, Domnul. Pentru cuvintul Dumnezeu, este folosit din nou cuvintul la plural ELOHIYM, Dumnezei.   

....Haidem! sa Ne pogorim si sa le incurcam acolo limba, ca sa nu-si mai inteleaga vorba unii altora....(Gen.11:7) 

Pluralul care este folosit, indica o hotarire a Dumnezeirii. 

4.    TATAL LUI ISUS HRISTOS ESTE DUMNEZEU  

  1. Afirmatie explicita:

....Tata, a sosit ceasul! Proslaveste pe Fiul Tau, ca si Fiul Tau sa te proslaveasca pe Tine...(Ioan 17:1) 

....totus pentru noi nu este decit un singur Dumnezeu: Tatal, dela care vin toate lucrurile si  pentru care traim si noi, si un singur Domn: Isus Hristos, prin care sint toate lucrurile si prin El si noi....(1 Cor. 8:6) 

  1. Deasemenea gasim expresia; Dumnezeu, Tatal Domnului nostru Isus Cristos.

...Binecuvintata sa fie Dumnezeu, Tatal Domnului nostru Isus Hristos, Parinytele indurarilor si Dumnezeul mingaieri...( 2 Cor. 1:3) 

....Binecuvintat sa fie Dumnezeu, Tatal Domnului nostru Isus Hristos.......( Ef. 1:3) 

....Binecuvintata sa fie Dumnezeu, Tatal Domnului nostru Isus Cristos.......(1 Petru 1:3)  

5.    ISUS HRISTOS ESTE DUMNEZEU  

a.      Afirmatie explicita: 

....caci un Copil ni s-a nascut, un Fiu ni s-a dat di domnia va fi pe umarul Lui, il vor numi: Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Parintele veciniciilor, Domn al pacii.... (Is. 9:6) 

.... la inceput era Cuvintul, si Cuvintul era cu Dumnezeu, si Cuvintul era Dumnezeu...( Ioan 1:1) 

....Drept raspuns Toma I-a zis: Domnul meu si Dumnezeul meu..... (Ioan 20:28) 

Fara sa mai mai citez in detaliu restul versetelor, sugerez sa se citeasca si sa se studieze urmatoarele versete: Fapt. 20:28, Rom. 9:5, Tit 2:13, Evrei 1:8, 2 Pet. 1:1, 1 Ioan 5:20. Pentru o traducere corecta, si un studiu linguistic, este bine sa se foloseasca versiunea in limba greaca care se poate gasi foarte usor pe internet. Din cauza ca unele versete si cuvinte in limba romana nu au fost traduse exact, este bine sa se faca comparatia pentru studiu unui student mai serios.   

b.      Isus este Jehovah / Yahweh 

....Daca marturisesti deci cu gura ta pe Isus (Yhowshuwa) ca Domn (Kurios / Yhovah / Jehovah) si daca crezi in inima ta ca Dumnezeu (Theos / Yahweh) L-a inviat din morti, vei fi mintuit.... (Rom. 10:9) 

....Findca oriine va chema Numele Domnului ( Yhovah / Jehovah) va fi mintuit....(Rom. 10:13)

 ....Deaceea Dumnezeu (Yahweh) L-a inaltat nespus de mult, si I-a dat Numele, care este mai pe sus de orice nume....si orice limba sa marturiseasca, spre slava lui Dumnezeu (Yahweh) Tatal, ca Isus Hristos este Domn (Yhovah / Jehovah).... (Filipeni 2:9-11)

 In afara de cele 3 versete citate mai sus, mai sint urmatoarele versete care ar trebui sa fie luate in considerare; Evrei 1:10, 1 Pet. 2:3-4, 1 Pet. 3:14-15.

Mai sint o serie de versete in care lui Isus i se adreseaza ca singurul Domn; Deut. 6:4, Marcu 12:29, 1 Cor. 8:6, Efe. 4:5, Rom. 10:12, 1 Cor. 12:5. 

c.      Isus are titlul lui Dumnezeu 

1.      Titlul care apartine numai lui Dumnezeu 

..... Cind L-am vazut, am cazut la picioarele Lui ca mort. El Si-a pus mina dreapta peste mine, si a zis: Nu te teme! Eu sint Cel dintii si Cel de pe urma.... (Apoc. 1:17) 

..... Eu sint Alfa si Omega, Cel dintii si Cel de pe urma, Inceputul si Sfirsitul..... (Apoc. 22:13) 

......Asa vorbeste Domnul, Imparatul lui Israel si Rascumparatorul lui, Domnul ostirilor: Eu sint Cel dintii si Cel de pe urma, si afara de Mine, nu este alt Dumnezeu....(Isaia 44:6) 

In Isaia 44 vedem ca Dumnezeu tatal isi asuma titlul de Cel dintii si cel de pe urma, pe cind in Noul Testament Isus isi asuma acelasi titlul scotind in evidnta unitatea Dumnezeirii. 

2.      Titlul care apartine in ultima instanta numai lui Dumnezeu 

MINTUITOR: Luca 2:11, Ioan 4:42, 1 Ioan 4:14, Tit 2:13  (Isa. 43:11, 45:21-22 titlul lui Dumnezeu). Isus sursa mintuirii; Evrei 5:9 ( Exod 15:2, Ps. 118:14, 21 Dumnezeu sursa mintuirii) 

Pastor: Ioan 10:11, Evrei 13:20. In Vechiul Testament Dumnezeu este Pastorul: Ps. 23:1, Is. 40:11 

Stinca: 1 Cor. 10:4, in Vechiul Testament Isa. 44:8  

d.      Isus primeste onoarea care este numai a lui Dumnezeu 

Cinste: Ioan 5:23 ....pentru ca toti sa cinsteasca pe Fiul cum cinstesc pe Tatal. Cine nu cinsteste pe Fiul, nu cinsteste pe Tatal, care L-a trimis.... 

Dragoste: Matei 10:37 

Rugaciune: Ioan 14:14 ...Daca veti cere ceva in Numele meu, voi face.... fapte 1:24-25, 7:59-60 (referinta la Luca 23:34, 46), Rom 10:12-13, 1 Cor. 1:2, 2 Cor. 12:8-10, 2 Tes. 2:16-17, ect... 

Inchinare (proskuneo): Matei 28:17, Evrei 1:6. Referintele de inchinaciune lui Dumnezeu Matei 4:10, Ps. 97:7. 

Lauda Doxologica: 2 Tim. 4:18, 2 Pet. 3:18, Apoc. 1:5-6, 5:13 

Credinta: Ioan 3:16, 14:1 

e.      Isus face lucrarea lui Dumnezeu 

1.   In creatie: Ioan 1:3, 1 Cor. 8:6, Col. 1:16-17. Evr. 1:2, Apoc. 3:14. Prin El si pentru El...Rom. 11:36, Evr. 2:10, Fapt. 17:28, si Isa. 44:24 

2.   Sustine Universul: Col. 1:17, Evr. 1:3, 11-12         

3.      Mintuirea: Ioan 4:42 si restul versetelor de la C.2. Iertarea pacatelor: mat. 9:1-8. Marcu2:1-12, Lica 5:17-26. Ce este de remarcat in aceste versete este faptul ca Isus iarta pacatele care nu au fost facut impotriva Lui. 

4.      Isus lucreaza la fel ca si Tatal: Ioan 5:17-29, mat 25:31-46, 2 Cor. 5:10.  

f.        Isus are atributele lui Dumnezeu 

1.      Toate atributele lui Dumnezeu: Ioan 1:1, Filp. 2:6, Col. 1:15, 2:9, Evrei 1:3

2.      Are viata in sine insusi: Ioan 5:26

3.      Este de neschimbat: Evr. 1:10-12, 13:8

4.      Etern: Ioan 1:1, 8:58, 17:5, Col.1:17, Ev. 1:2

5.      Omniprezent: Mat 18:20, 28:20, Ioan 3:13, Efe. 1:23, 4:10, Col. 3:11

6.      Atotstiutor: Ioan 16:30, 21:17

7.      De neinteles: Mat. 11:25-27 

g.      Isus este egal cu Dumnezeu 

In Ioan 5:18 isus spune:....dar si pentruca zicea ca Dumnezeu este Tatal Sau, si Se facea astfel deopotriva cu Dumnezeu.....  In pasajul de la versetul 19-29, Isus spune ca face voia Tatalui, si merita aceasi onoare ca si Tatal. 

In Filipeni 2:6 Isus nu a incercat sa se prezinte lumii egal cu Dumnezeu, dar printr-o smerenie in fata Tatalui, El a fost inaltat de Tatal (versetele 7-11).   

h.      Isus este Fiul lui Dumnezeu 

1.      Fiul in Scriptura poate insemna cineva care natura la ceva, indiferent daca literal sau figurativ, cum ar fi expresiile Fiul omului, fii neascultarii

2.      Deobicei cind intilnim expresia fiul lui, in relatie cu o persoana (fiul omului, fiul lui David, ect...) fiul are aceasi natura (trasaturi) ca si tatal.

3.      Isus este clar ca nu este Fiul lui Dumnezeu in sens literar. El nu a fost creat de Dumnezeu, asa cum a fost creat omul sau ingerii.

4.      Pe dealta parte Isus este Fiul lui Dumnezeu intr-un sens unic (Ioan 1:14, 3:16, 18) si proeminent.

5.      Biblia este destul de explicita ca Fiul are natura (trasaturile), esenta lui Dumnezeu.

6.      Modul in care Isus a repetata de mai multe ori ca El este Fiul lui Dumnezeu, a dus sa irite pe Evrei in asa fel ca i-au dorit moartea. Isus nu a negat niciodata ca este Fiul lui Dumnezeu (Ioan 5:17-23, 8:58-59, 10:30-39, 19:7, Mat. 26:63-65).

7.      Isus prin natura Sa este Fiul lui Dumnezeu, El nu este creatia lui Dumnezeu, sau servitorul lui Dumnezeu. Isus este Fiul lui Dumnezeu care s-a facut un servitor in dragoste fata de noi si pentru slava Tatalui (Ioan 13:13-15. 17:4, Fil. 2:6-11, Ev. 1:4-13, 3:1-6, 5:8, ect..) 

6.    DUHUL SFINT ESTE DUMNEZEU 

a.   Egal cu Dumnezeu: 

.....Anania, pentruce ti-a umplut Satana inima ca sa minti pe Duhul Sfint, si sa ascunzi o parte din pretul mosioarei?....N’ai mintit pe oamnei, ci pe Dumnezeu.... (Fapt. 5:3-4) 

....Caci Domnul este Duhul; si unde este Duhul Domnului, acolo este slobozenia. Noi toti privim cu fata descoperita, ca intr-o oglinda, slava Domnului, si sintem schimbati in acelas chip al Lui, din slava in slava, prin Duhul Domnului....  (2 Cor. 3:17-18) 

b.  Are atributele lui Dumnezeu 

  1. Etern: ....cu cit mai mult singele lui Hristos, care prin Duhul cel vecinic... (Evrei 9:14)

  2. Omniprezent: ....unde ma voi duce departe de Duhul Tau, si unde voi fugi departe de Fata Ta?.... (Ps. 139:7)

  3. Atotstiutor: ....Caci Duhul cerceteaza totul, chiar si lucrurile adinci ale lui Dumnezeu..... Tot asa nimeni nu cunoaste lucrurile lui Dumnezeu afara de Duhul lui Dumnezeu.... (1 Cor. 2:10-11)

c.      A fost implicat in toate lucrarile lui Dumnezeu 

  1. In Creatie: Gen. 1:2, Ps. 104:30
  2. In Intruparea lui Cristos: Mat. 1:18, 20, Luca 1:35
  3. In Inviere: Rom. 1:4, 8:11
  4. In Mintuire: Rom. 8:1-27
 
  1. Este o persoana

Calificarea unei fiinte de a fi o persoana trebuie sa aibe cel putin 3 caracteristici:  

  1. Minte ( intelect)
  2. Vointa proprie
  3. Emotii

Ca o persoana umana, o fiinta trebuie sa aibe cel putin aceste 3 caracteristici. Abilitatea de a gindi, a rationa, a alege, a avea dorinte, sint asociate cu o constiinta care sint exclusive unei Persoane. Toate aceste calitati sint vazute in Duhul Sfint, asa cum sint vazute in Fiul si Tatal. Duhul Sfint este identificata ca o persona de apostolul Ioan in Ioan 16:13: 

...Cind va veni Mingiiatorul (EKEINOS), Duhul adevarului, are sa va calauzeasca in tot adevarul: caci El nu va vorbi de la El, ci va vorbi tot ce va fi auzit, si va va descoperi lucrurile viitoare... 

Ioan a folosit cuvintul grec (masculin) EKEINOS, facind referinta la o persoana care are o identitate, si e diferita fata de Tatal sau de Fiul. In plus Tatal si Fiul fac distinctie cind vorbesc despre Duhul Sfint.  Isus nu ar fi putut sa vorbeasca despre duhul Lui sau al Tatalui, care ar fi venit. Dumnezeu care etse atotstiutor, nu ar fi stiut cite probleme a creat facind o observatie vaga, pe care sa nu o intelegem si sa ne contrazicem de 2000 de ani? Daca cea ce Isus a spus face referinta la o putere spirituala, inpersonala, ar fi spus, si Ioan impreuna cu Apostolii ar fi inteles-o. Faptul ca noi nu vrem sa aceptam, sau sa putem intelege acest mister a personalitatii Duhul Sfint, nu inseamna ca El nu este o Persoana, si este Dumnezeu. Faptul ca nu inteleg cum se produce un uragan, de unde vine, nu inteleg date specifice despre acest fenomen, asta nu inseamna ca nu exista si ca nu se manifesta. Cea ce face ca Duhul Sfint sa fie o Persoana, este relatia icare exista in Dumnezeire intre cele 3 Persoane, Tatal, Fiul si Duhul Sfint. Unitatea celor 3 si modul in care lucreaza impreuna este descrisa pe paginile Bibliei, indiferent daca vrem sa acceptam sau nu. 

    1. Are un Nume:  Mingiiatorul (EKEINOS) Ioan 16:13
    1. Este un alt Ajutor (PARAKLETOS, in greaca folosit todeauna ca o persoana):

....Si Eu voi ruga pe Tatal, si El va va da un alt PARAKLETOS (Ajutator), care sa ramina cu voi in veac.... (Ioan 14:16) 

    1. Este trimis de Dumnezeu in numele lui Isus:

....Dar Mingaietorul, adica Duhul Sfint, pe care-l va trimete Tatal, in Numele Meu, va va invata toate lucrurile, si va va aduce aminte de tot ce v-am spus Eu....  (Ioan 14:26) 

    1. Este trimis sa marturiseasca despre Hristos:

.....Cind va veni Mingaietorul, pe care-L voi trimete dela Tatal, adica Duhul Adevarului, care purcede dela Tatal, El va marturisi despre Mine.....   (Ioan 15:26) 

    1. Este trimis sa dovedeasca lumea vinovata de pacat:

.....Si cind va veni El, va dovedi lumea vinovata in ce priveste pacatul, neprihanirea si judecata....   (Ioan 16:8) 

    1. Are calitatile necesare sa fie considerat o persoana:

a.      Aude; ...ci va vorbi tot ce va fi auzit....  (Ioan 16:13) 

b.      Vorbeste; ...Dar Duhul spune lamurit ca in vremurile din urma.... (1 Tim. 4:1) 

c.      Se intristeaza: ....Sa nu intristati pe Duhul Sfint al lui Dumnezeu... (Ef. 4:30) 

d.      Proslaveste: ....El Ma va proslavi, pentruca va lua din ce este al Meu.... (Ioan 16:14) 

e.      Descopera: ...Tot ce are Tatal, este al Meu: deaceea am zis ca va lua din ce este al Meu, si va va descoperi.... (Ioan 16:15) 

f.        Este un martor: ...Insusi Duhyl adevereste impreuna cu duhul nostru ca sintem copii ai lui Dumnezeu.... (Rom. 8:16) 

g.      Un mijlocitor: ....Dar insusi Duhul mijloceste pentru noi cu suspine negraite... (Rom. 8:26) 

h.      O calauza: ...Caci toti ceice sint calauziti de Duhul lui Dumnezeu sint fii ai lui Dumnezeu.... (Rom. 8:14)

....Atunci Isus a fost dus de Duhul in pustie.... (Mat. 4:1) 

i.         Da inspiratie: ...oamneii au vorbit dela Dumnezeu, minati de Duhul Sfint.... (2 Pet. 1:21) 

j.         Duhul comanda: ...Pe cind slujeau Domnului si posteau, Duhul Sfint a zis: Puneti-Mi deoparte pe Barnaba si pe Saul pentru lucrarea la care i-am chemat... (Fapt. 13:2) 

k.       Duhul interzice sau permite: ...Findca au fost opriti de Duhul Sfint sa vesteasca Cuvintul in Asia......se pregateau sa intre in Bitinia: dar Duhul lui Isus nu le-a dat voie.... (Fapt. 16:6-7) 

l.         Duhul invata: ....ci cu vorbiri invatate de la Duhul Sfint, intrebuintind o vorbire duhovniceasca pentru lucrarile duhovnicesti.... (1 Cor. 2:13)

..... Duhul Sfint, pe care-l va trimete Tatal, in Numele Meu, va va invata toate lucrurile...... (Ioan 14:26) 

m.    Duhul cerceteaza: ...caci Duhul cerceteaza totul, chiar si lucrurile adinci ale lui Dumnezeu.... (1 Cor. 2:10) 

n.      Duhul condamna: ... Si cind va veni El, va dovedi lumea vinovata..... (Ioan 16:8) 

o.      Duhul reveleaza: ...Duhul Sfint il instiintase ca nu va muri inainte sa vada pe Hristos Domnul.... (Luca 2:26) 

p.      Duhul ia decizii: ...Caci s-a parut nimerit Duhului Sfint si noua, sa nu mai punem peste voi alta greutate decit ceeace trebuie.... (Fapt. 15:28) 

In baza acestor versete Biblice, si caracteristicile necesare ca aceasta fiinta sa fie considerata o persoana, este greu sa dai alte explicatii certitudinii cu care sintem confruntati in privinta persoanei Duhului Sfint. Gramatica limbii greaca, ca si cea evreiasca indica ca este vorba de o persoana in aceasi categorie cu Tatal si Fiul. Faptul ca prezenta Duhului Sfint in Vechiul Testament nu este vizibila asa ca a Tatalui, nu inseamna ca Duhul este mai putin o persoana ca si Tatal. In Noul Testament faptul ca prezenta vizibila a lui Isus a fost simtita, nu inseamna ca Duhul nu a fost prezent, sau ca nu a exista ca persoana a Dumnezeirii.  Luind contextul tuturor versetolor care vorbesc de Duhului Sfint, este mult mai usor de explicat prezenta unei persoane in Dumnezeire, ca si cum ar fi o putere inpersonala. Sint prea multe versete care sa fie explicate altfel. Ar fi de nexplicat ca Isus sa prezinte pe Mingiietorul ca o alta persoana distincata, cind in realitate ar fi facut referinta la Duhul lui, sau Duhul tatalui.  Duhul Sfint in baza acestor dovezi Scripturale implineste toate caracteriticile necesare sa poata fi considerat o persoana. Ca o persoana Divina, introdusa de Tatal si de Fiul, nu ne ramina altceva decit sa intelegem ca este parte din misterul Dumnezeirii, al naturii de nexplicat sau de neconceput al lui Dumnezeu.   

7.   TATAL, FIUL SI DUHUL SFINT SINT 3 PERSOANE DISTINCTE 

    1. Dumnezeu Tatal si Fiul Isus Hristos sint 2 persoane:
 
  1. Se poate vedea in saluturile lui Pavel, Iacov, Petru si Ioan: Rom. 1:7, 1 Cor. 1:3, 2 Cor. 1:2, Gal. 1:3, Ef. 1:2, 6:23, Filp. 1:2, 1 Tes. 1:1, 2 Tes. 1:1-2, 1 Tim. 1:1-2, 2 Tim. 1:2, Tit 1:4, Filimon 3, Iacov 1:1, 2 Pet. 1:2, 2 Ioan 3.
  1. Marturia a doi martori: Ioan 5:31-32, 8:16-18, facind referinta la necesitatea a doi martori dupa legea lui Moise (Num. 35:30, Deut. 17:6, 19:15).
  1. Tatal a trimes pe Fiul: Ioan 3:16-17, Gal. 4:4, 1 Ioan 4:10, ect...
  1. Tatal si Fiul se iubesc unul pe altul: Ioan 3:35, 5:20, 14:31, 15:9, Mat 3:17, 17:5, 2 pet. 1:17.
  1. Tatal vorbeste Fiului, si Fiul vorbeste Tatalui: Ioan 11:41-42, 12:28, 17:1-26, ect...
  1. Tatal cunoste pe Fiul, si Fiul cunoaste pe Tatal: Mat. 11:27, Luca 10:22, Ioan 7:29, 8:55, 10:15
  1. Isus este Mijlocitorul in fata Tatalui: 1 Ioan 2:1
 
    1. Isus nu este Dumnezeu Tatal

1.       Isaia 9:6 .... caci un Copil ni s-a nascut, un Fiu ni s-a dat, si domnia va fi pe umarul Lui, il vor numi: Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Parintele veciniciilor, Domn al pacii.... 

Cuvintul Parintele in ebraica este AB, care se traduce tata intr-un sens literar imediat, sau in mod figurativ se traduce fara-tata, capetenie (conducator). Urmarind limbajul si cuvintele folosite de Isaia, termenii folositi nu fac referinta la Dumnezeu Tatal.  Parintele veciniciilor face referinta la Dumnezeu Etern, in sensul eternitatii lui Isus. 

2.       Ioan 10:30 ... Eu si Tatal una sintem.... 

  1. Isus nu a spus: Eu sint Tatal, sau: Fiul si tatal sint o persoana.

  2. Cuvintul SINTEM (la plural), in greaca ESMEN (tradus noi sintem) indica cel putin 2 persoane.

  3. Cuvintul una, in greaca HEN, indica o unitate esentiala, dar nu personala. Se poate compara cu pasajul din Ioan 17:21-23.

3.       Ioan 5:43  ....Eu am venit in Numele tatalui meu, si nu Ma primiti.... 

Isus a spus ca a venit in numele Tatalui, dar nu a dat indicatia ca El este Tatal. Isus a venit in autoritatea Tatalui. 

Sint o serie de versete care merita un studiu mai profun in a intelege diferenta facuta intre Tatal si Fiul. Pentru o continuare studiului comparativ al versetelor mai importante care face o distictie intre cele doua pesroane se pot studia urmatoarle pasaje: Ioan 8:19, 16:3, Ioan 14:6-11, 14:18, Col. 2:9, gal. 1:1, Ioan 2:19-22, 5:21, 6:39-40, 44, 54, 1 Cor. 6:14, ect... 

    1. Isus nu este Duhul Sfint
 
  1. Duhul Sfint este introdus de Isus ca Mingaietorul: Ioan 14:16 comparat cu 1 Ioan 2:1
  1. Isus a trimes Duhul Sfint: Ioan 15:26, 16:7
  1. Duhul Sfint arata umilinta in relatie cu Isus, si aduce proslavire: Ioan 16:13-14
  1. Duhul Sfint s-a pogorit peste Isus: Luca 3:22
 
    1. Tatal nu este Duhul Sfint
 
  1. Tatal a trimes Duhul Sfint: Ioan 14:15, 15:26
  1. Duhul Sfint mijloceste impreuna cu tatal pentru sfinti: Rom. 8:26-27
  1. Tatal si Duhul Sfint sint activi in diferite activitati: in invierea lui Isus (Gal. 1:1, Rom. 8:11), mingii pe sfinti (2 Cor. 1:3-4, Ioan 14:26), sfinteste pe crestini (Iuda 1, 1 Pet. 1:2). Sint numai citeva exemple care ne arata ca cei doi lucreaza impreuna in creatie, mai ales in viata copiilor lui Dumnezeu.

 
  1. BIBLIA INVATA DOCTRINA TRINITATII
 
  1. Toate elementele necesare doctrinei Trinitati sint gasite pe paginile Bibliei
 
  1. Un Dumnezeu.
  2. Tatal este Dumnezeu.
  3. Fiul este Dumnezeu.
  4. Duhul Sfint este Dumnezeu.
  5. Tatal, Fiul si Duhul Sfint sint 3 persoane.
 

b.   Noul Testament   prezinta cu consistenta o multitudine de versete prezentind Tatal, Fiul si Duhul Sfint. 

2 Cor. 13:34; Luca 1:35; 3:21-22; 4:1-12; Ioan 4:10-25; 7:37-39; 14-16; 20:21-22; Fapt. 1:4-8; 2:33, 38-39; 5:3-4, 9, 30-32; 7:55-56; 10:36-38, 44-48; 11:15-18; 15:8-11; 20:38; 28:25-31; Rom. 1:1-4; 5:5-10; 8:2-4, 9-11, 14-17; 1 Cor. 6:11; 12:4-6, 11-12, 18; 2 Cor. 1:19-22; 3:6-8, 14-18; Gal. 3:8-14; 4:4-7; Efes. 1:3-17; 2:18, 21-22; 3:14-19; 4:4-6, 29-32; 5:18-20; Filip. 3:3; 1 Tes. 1:3-6; 2 Tes. 2:13-14; Tit. 3:4-6; Evr. 2:3-4; 9:14; 10:28-31; 1 Pet. 1:2; 1 Ioan 3:21-24; 4:13-14; Iuda 20-21; Apoc. 2:18, 27-29.

Biografie:

29.  Systematic theology / L. Berkhof. Pg. 84

30.  Ce credem noi? / O scurta marturisire de credinta scrisa de Beniamin Cocar - doctor in teologie, Detroit

31.  MESAJUL SI CREDINTA BAPTISTA / Aprobata de Conventia Baptista de Sud (SUA) in 9 Mai 1963 si revizuita in 9 Iunie 1998.

32.  Marturisirea de credinta a Cultului Crestin Baptist din Romania.

33.  Systematic Theology, L. Berkhof, pg.89

34.  King James Bible, Strong Dictionary

35.  Systematic Theology, L. Berkhof, pg.87

DUTE SI CITESTE :

PARTEA a I-a           sau           PARTEA a III-a